Apa itu Valentine's Day?

Tiga hari lagi,tanggal 14 Februari menjelang tiba. Hari itu cukup dikenal dengan sebutan hari kasih sayang atau disebut Valentine's Day.

Tapi tahukah Anda erti hari kasih sayang atau Valentine's Day itu sendiri ?. Asal usul Valentine's itu terdapat dua pergertian.

Apa itu Valentine's Day?


Pengertian pertama, hari valentine berasal dari hari perayaan Lupercalia. Dahulu pada zaman Romawi kuno, masyarakat Romawi menyembah dewa Lupercus untuk menjaga ternak-ternak mereka. Pada setiap bulan Februari, masyarakat Romawi menyelenggarakan pesta untuk menyembah dewa ini. Salah satu adat yang biasa dijalani adalah dengan menuliskan nama perempuan di selembar kertas dan menempatkannya di dalam sebuah kendi yang besar. Lalu, setiap pemuda akan mengambil satu nama dari kendi tersebut. Para perempuan dan lelaki yang berpasangan kemudian akan terus bersama sampai perayaan tahun depan.

Pergertian kedua, hari valentine berawal dari masa pemerintahan Raja Claudius. Ia menganggap bahwa para lelaki yang sudah menikah akan menjadi prajurit yang lemah, maka ia melarang pernikahan di daerah kekuasaannya. Pada zaman pemerintahan Raja Claudius ini, hidup seorang pendeta Romawi yang bernama Valentinus. Ia melawan perintah raja dan secara diam-diam menikahkan pasangan muda yang jatuh cinta. Pada akhirnya ia tertangkap dan dipenjarakan. Setelah kematiannya, Valentinus kemudian diangkat menjadi Santo. Meskipun banyak versi mengenai peristiwa ini, pada tahun 496 Paus Gelasius menetapkan hari Valentine sebagai hari untuk memperingati Santo Valentinus.

Sebenarnya merayakan Hari Kasih Sayang atau Valentine itu sah2 saja, dari asal usul valentine's day di atas, mengadakan perayaan hari kasih sayang agar setiap orang dalam satu keluarga dapat menyatakan kasih sayangnya dan keluarga itu menjadi lebih harmonis.Kemudian berlanjut menjadi perayaan besar. bahkan sampai sekarang kebanyakan orang menganggap Hari Valentine itu merupakan hari bagi setiap pasangan untuk merayakan hari jadi mereka dan untuk berkasih sayang.

Masa kini Valentine sering disimbolkan dengan hadiah, umumnya coklat. Sehingga kaum remaja cenderung berbelanja wang semata-mata merayakan Hari valentine. Gejala ini sangat tidak baik. atau sepasang kekasih akan menghabiskan waktu berdua, sampai akhirnya terjadi 'keterlanjuran aka perbuatan zina'. Ini akibat salah faham mengenai makna dari valentine itu sendiri.

Kasih sayang yang sesuai dengan makna valentine itu sendiri sebenarnya adalah suatu bentuk perhatian serta kepedulian kita terhadap orang yang kita kasihi dan sayangi, kerana setiap manusia pasti memerlukan yang namanya perhatian. Baik itu perhatian seorang Abang terhadap kakak ataupun kepada adiknya atau pun perhatian orang tua kepada anak-anaknya, dan sebagainya yang ada kaitannya dengan kemanusiaan bahkan bukan tidak mungkin kita mencurahkan perhatian kepada makhluk hidup yang lainnya, kerana mereka juga pasti sangat memerlukan perhatian serta kepedulian kita sebagai makhluk ciptaan Tuhan yang diberikan keistimewaan lebih dari makhluk hidup lain tersebut.

Di Malaysia hari kasih sayang atau Valentine's day menjadi isu politik. Kini Pas kononya akan melancarkan gerakan pencegahan untuk orang-orang islam semepena hari kekasih itu.Sementara itu Parti gerakan pula, membidas tindakan Pas itu, kerana bagi Parti Gerakan, Pas tersalah anggap-bahawa hari kasih sayang itu adalah hari maksiat.

Jika lah pengertian Hari Valentine itu sendiri dihayati, maka sebenarnya hari itu tidak mengundang bahaya kerosakan sosial. Namun, pengertian Valentine's Day itu sendiri disalah guna,maka akibatnya selepas 6 bulan menyambut hari kekasih itu, terdapatlah ramai mereka yang terlanjur pada masa menyambut hari kekasih mengandung luar nikah.

Bagaimana menurut pendapat Anda sendiri ... ?

Beri Komen?

Komen la apa nak komen,tapi kalau boleh gunakan bahasa yang orang boleh faham dan berfikir,Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah....