Kamalanathan Malukan Budak Suruhan Anwar

TUMBANGNYA BUDAK SURUHAN ANWAR DI TANGAN KAMALANATHAN


Pada petang Jumaat TV1 menayangkan rancangan Bicara Rakyat untuk mengupas Buku Jingga atau janji 100 hari Pakatan Rakyat sebaik mereka mengambil alih Putrajaya kononnya.

Tetamu yang dijemput adalah pakar ekonomi yang juga Pengarah Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Datuk Dr Mahani Zainal Abidin, Ahli Parlimen Hulu Selangor YB P.Kamalanathan dan juga Pengarah Strategis PKR saudara Rafizi Ramli.

Memandangkan perkara ini dicadangkan oleh Pakatan Rakyat, tumpuan adalah terhadap pandangan Rafizi. Beliau yang pada awalnya nampak yakin dengan hujah yang penuh andaian dipatahkan dengan mudah oleh Kamalanathan dan asas hujah Dr Mahani.



Anak Merdekamerasakan Rafizi gagal menjawab soalan panggilan telefon mengenai janji 100 hari,dan persoalan Dr Mahani mengenai sumber kewangan untuk kerajaan baru membatalkan bayaran tol,pemansuhan subsidi barangan,pemberian bonus kepada guru dan sebagainya.

Rafizi dengan bangga mengaku kerajaan Pakatan Selangor berjaya menunaikan segala janji pilihanraya dan memberi lebih laba kepada rakyat tetapi gagal menjawab bidasan Kalamalanathan berhubung hutang pada TNB yang menyebabkan biltertunggak untuk 14 ribu tiang lampu di Hulu Selangor.

Rafizi hanya mampu memberi alasan lemah untuk menyalahkan kerajaan yang terdahulu, BN walhal Selangor sudah lebih dua tahun berada dibawah pemerintahan kerajaan Pakatan. Kalau demikian, kerajaan BN tak payah bangunkan negara dan hanya salahkan penjajah.

Rafizi cuba menyentuh soal kadar kemiskinan dikalangan rakyat negara ini dengan mengeluarkan angka-angka dan peratusannya yang tidak jelas sumber dan metodologi. Ini disanggah Dr Mahani yang menerangkan bahawa kadar kemiskinan rakyat ditentukan mengikut penilaian antarabangsa.

Menurut Pisau, Rafizi gagal menjawab persoalan Dr Mahani mengenai perlaksanaan kerajaan kebajikan yang acuannya dari barat dan kini barat sendiri mahu mengubah dasar 40 tahun yang ternyata gagal.

Rafizi tidak mempu menjawap Kamalanathan yang bertanya kenapa Kerajaan Pakatan menderhaka kepada sultan seperti mana berlaku di Perak dan Selangor sedangkan didalam Buku Jingga mengariskan akan mempertahankan institusi kesultanan.

Gap mengulas mengenai usaha Rafizi untuk cuba menerangkan krisis buruk di Mesir sebagai akibat sistem pengagihan ekonomi yang tak setara dan tidak dirasai oleh rakyat. Dia cuba mengaitkan ini dengan Dasar Ekonomi Baru.

Padahal krisis sekarang masih tidak jelas kaitannya dan dilihat ada kaitan dengan campur tangan Amerika. Gap berpendapat ianya ada kaitan persengketaan politik lama dengan Ikhwanul Muslimin dan penutupan sempadan Rafah dengan Palestin.

Para pendengar ternyata kecewa kerana Rafizi hanya memberi penerangan yang hanya bersandarakan teori dan andaian semata-mata dan bukan berlandaskan apa-apa panduan sebenar.

Sumber: The Unspinners
              Parpukari

Beri Komen?

Komen la apa nak komen,tapi kalau boleh gunakan bahasa yang orang boleh faham dan berfikir,Tapi jika ada sebarang komen yang lu tulis yang mana boleh di dakwa maka lu jawap sendiri di Mahkamah....